بازگشت به صفحه قبل
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: 

بامیلو تعطیل شد

باميلو تعطيل شد
باميلو، دومين فروشگاه اينترنتي کشور، شنبه گذشته تعطيل شد و جاي خود را به يک سوپر مارکت اينترنتي داد.
 
اگرچه تعداد زيادي فروشگاه اينترنتي در کشور فعاليت مي‌کند اما رقابت اصلي بين 2 فروشگاه ديجي کالا و باميلو در جريان بود. اغلب فروشگاه‌ها بازار مشخصي از کالا را هدف قرار داده‌اند و تنها چند فروشگاه جامعيتي از گروه‌هاي کالايي را تحت پوشش دارند. 
 
اين کسب‌و کار تازه تعطيل شده سال پيش اين تغييرات را اطلاع‌رساني و اعلام کرده بود: رويکرد خود را تغيير خواهد داد و از اين پس بيشتر روي کالاهاي مصرفي (FMCG) که مورد استقبال کاربران است و بخش‌هاي کليدي‌تر در بازار خرده‌فروشي متمرکز خواهد شد.
 
باميلو اعلام کرده بود: اين تغييرات مستلزم کوچک‌تر شدن و حذف برخي قسمت‌هاي کم تقاضا است و براي تداوم فعاليت پايدار در فضاي تجارت الکترونيکي ايران ناچار به اتمام همکاري با تعدادي از نيروهاي خود است و از اسفند 97 با تيم کوچک‌تري به فعاليت ادامه مي دهد؛ تعداد زيادي از نيروهاي باميلو به شرکت‌هاي وابسته منتقل خواهند شد و ديگران نيز در فهرست مشاغل احتمالي آينده در اولويت خواهند بود.
 
باميلو و چند شرکت ديگر داراي سهامداران مشترک هستند.
گروه اينترنت ايران در سال 1393 تاسيس شده و پنج کسب و کار اينترنتي «اسنپ»، «باميلو» و «اسنپ‌فود»، سامانه رزرو آنلاين هتل‌هاي ايران «اسنپ‌تريپ» و سامانه جست‌وجوي هوشمند ملک «اسکانو» را مديريت مي‌کند. در اسفندماه 95 ايرانسل نيز در گروه اينترنت ايران سرمايه‌گذاري کرد.
 
البته اغلب اين کسب‌وکارها پس از اينکه اسنپ اعلام کرد «به يک سبک زندگي تبديل شده و خدماتي از قبيل درخواست آنلاين خودرو و موتور، سفارش آنلاين غذا، رزرو آنلاين هتل، خريد آنلاين بليت‌ هواپيما و مديريت هوشمند‌ خريدهاي روزانه ارايه داده است» دچار تغيير نام‌ شدند و نام‌هاي يکپارچه‌اي از خانواده اسنپ گرفتند.
 
براي مثال پين‌تاپين به اسنپ تريپ تغيير کرد و اکنون نيز باميلو به اسنپ مارکت تغيير کارکرد يافته است. در رويکرد جديد اين گروه برندسازي در قالب نام‌هاي مختلف ديگر جايي ندارد.
 
حذف يکي از مدعيان اصلي از رقابت فروشگاه‌هاي اينترنتي، از جهات مختلفي قابل تامل است.
 
پيش از اين ديجي کالا مدعي سهم بيش از 90‌ درصدي از بازار فروش مجازي کشور شده بود و صرف نظر از صحت‌و سقم اين ادعا، حتي نزديک شدن به اين عدد به معني انحصار در بازار است.
 
به گفته، عادل طالبي عضو هيات مديره انجمن صنفي کارفرمايي فروشگاه‌هاي اينترنتي (کسب و کار اينترنتي) شهر تهران، حضور شرکت‌هاي قدرتمند در بازار از نظر کمک به تسريع فرهنگ‌سازي مفيد است و از سوي ديگر برخلاف آمريکا که قانون شرمن و اروپا که قانون آنتي تراست از رشد بيش از حد و انحصارطلبانه شرکت‌ها جلوگيري مي‌کند در ايران قوانين مربوطه وجود ندارد. شوراي رقابت نيز عملکرد مطلوبي در اين زمينه نداشته است./فارس
 
پايان خبر
24 ارديبهشت 1398